Samos syyskuu 2013

Samoksen matka...

perjantai 9. elokuuta 2013

Nyt on vielä paljon aikaa, ennen kuin lähdemme matkalle. Ajattelin kirjoitella tähän sitten kokemuksia matkasta, otan IPadin mukaan ja kirjoittelen jotain jorinoita päivien tapahtumista.

Saas nähdä mitä siitä sitten tulee, ehkä ihan hyviä tarinoita tai sitten ei ... Aika sen sitten näyttää

Kuva meidän hotellista

Matkaan on vähän yli viikko

lauantai 24. elokuuta 2013

Tänään keskusteltiin Mikon ja Helyn kanssa matkasta, reilun viikon päästä lähdemme. Olin noin viikko sitten yhteydessä hotelliin ja pyysin, että me saataisiin viereiset huoneet.

He lupasivat tämän järjestää... Saas nähdä kuinka käy ;)

Lämpötila näyttäisi olevan, jos on uskomista sääennusteisiin, hyvä ja lämpöä tulee riittämään.

N. 34 päivällä ja 20 yöllä.

PS. Hyvin kävi huoneiden kanssa, hotelli oli järjestänyt viereiset huoneet. Respassa muistivat, että olin lähettänyt s-postia heille :-)

Tiistai, matka alkanut

tiistai 3. syyskuuta 2013

Tänään aamulla lähdimme ensin Hämeenlinnan kautta, josta haettiin Hely ja Mikko, sitten suuntasimme kohti Helsinki-Vantaata.
Keli oli viileää ja pilvistä. Odottelu lentokentällä meni nopeasti ja koneeseen pääsimme ajallaan. Lento oli aikataulusta puolituntia edellä, joten laskeuduimme n. Klo 11:30.

Mielestäni laskeutuminen ei ollut niin paha, mitä olin kuullut etukäteen sen olevan. Mutta kyllä se normaalia kovempi oli.
Hotelliin pääsimme pienen kommelluksen kautta, kun pikkubussin kuljettaja sai soiton ja hän jäi odottamaan jotakuta, no ketään ei tullut ja hän sai soiton, jossa luultavasti ilmoitettiin, että voitte jatkaa matkaa.
Hotellihuoneen saatuamme ja vaatteet vaihdettuamme, lähdimme etsimään kauppaa josta saisimme ostettua juotavaa ja jotain pientä syötävää.
Sen reissun jälkeen menimme altaalle ja vietimme siellä loppu iltapäivän.
Illalla kävimme keskustassa ensin kävelimme rantakadulla ja kun suuntasimme korttelin ylöspäin alkoivat hinnatkin tippua. Löysimme ihan mukavan ruokapaikan jossa pari paikallista bosouki soittajaa soittivat, ruokakin oli hyvää ja loman ensimmäiset ouzot juotiin.

Hotellilla otimme parvekkeella pari lasia Retsinaa porukalla ja sen jälkeen untenmaille....

Keskiviikko

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Aamupalan jälkeen lähdimme pienelle kävelylenkille lähiympäristöön. Kun pääsimme ylös, niin huomasimme, että alaspäin meni raput ja kyltissä luki, "to the beach", no sinne matka vei ja lopuksi huomasimme olevamme hotellin toisella puolen, eli ihan mukava pieni aamulenkki.
Sen jälkeen suuntasimme taas altaalle, siellä vietettyämme jokusen tunnin ylös huoneeseen ja pienet päikkärit. Päikkäreiden jälkeen kävimme Sirpan kanssa lähistön "super marketissa" löysin sieltä paikallista viiniä, jonka mauksi myyjätär sanoi, että "sweet". No ilta näyttää minkä makuista se on.

Hotellista... Ihan asiallinen, henkilökunta on palvelualttiita. Olin ennen matkaa lähettänyt s-postin heille jossa toivoin, että meidän huoneet olisivat vierekkäin. Sen he lupasivat paluu viestissä ja sen he myös toteuttivat :)
Huone on semmoinen perus kolmen tähden huone, suihkuverhossa oli homepilkkuja, mutta yllätykseksemme tänään oli siivoojat vaihtaneet sen, täysin ilman, että olimme maininneet asiasta respassa :) eli täydet pojot heille!

Istuskelin parvekkeella ja kuuntelin kun alkoi kuulua supinaa... Kun käännyin katsomaan, niin näin viereiseltä parvekkeelta punareunaisen pienen meikki peilin ja peilistä näkyi Mikon silmä :D

Se oli ainoa mahdollisuus seurustella parvekkeiden kautta, sekä tosi hauska, jopa alakerran naapuri otti osaa meidän juttuun...

Kohta koittaa taas ilta ja kaupungilla syöminen.... Siitä lisää vaikka huomenna.

Meidän parveke ylhäältä kuvattuna zoomilla

Hotelli takaapäin

Torstai

torstai 5. syyskuuta 2013

Tänään vuokrattiin pieni Suzuki Jimmy jeeppi, jolla sitten kiertelimme saarta pitkin. Siinä suurin osa päivästä kuluikin, oli ihan hienoa katsella maisemia, niin rannalla kuin vuoristossa.
Bensaa ei kulunut juuri nimeksikään, kun saari on kuitenkin aika pieni. Kun palautimme auton, niin vuokraaja oli vain kiinnostunut, että olimmeko täyttäneet tankin, hän ei edes vaivautunut tulemaan ulos ja katsomaan autoa.
Altaalla olo jäin ihan pieneen hetkeen, pääasiassa uimiseen. Illalla kävelimme taas keskustaan jossa söimme Garden Tavern nimisessä paikassa, vaikka kylläkin etsimme El Greco nimistä tarvernaa, mutta ei vielä löydetty sitä.

Jimmy the Jeep

Maisema matkan varrelta

Vuoristossa paikallinen tessu tuli moikkaamaan

Niin se ruokailu eilen... Ihan perus setti, ruoka oli hyvää eikä kovin kallista, vaikka olimmekin syömässä rantakadulla!

Minä ja vaimoni

Se viini oli sen makuista mitä kaupan rouva lupasi, eli "sweet".

Perjantai

perjantai 6. syyskuuta 2013

Tämä päivä vietettiin altaalla ja kun tuuli oli hieman tyyntynyt ja taivas yhtä sininen kuin aikaisempina päivinä, niin mikäs siinä oli köllötellessä.

Tänä iltana lähdimme paljon aikaisemmin keskustaan, tarkoituksena oli tehdä tuliais ostokset. Sitä El Greco tavernaa emme löytäneet vaikka oli valoisaa! No tuliaisia ja muuta krääsää sitten kyllä löysimme.
Viimeisessä kaupassa minulla alkoi selkä vihoittelemaan seisomisesta ja ehkä kävelystä, niin menin viereisen ravintolan terassille yhdelle Mythokselle, sitten kun muut tulivat sinne, niin päätimmekin jäädä sinne syömään. Ruoka oli hyvää, kuten oli ollut tähän mennessä kaikissa paikoissa.
Siinä sitten kun söimme, niin ravintolaan saapui joku 12 paikallista mammaa iältään n. 70 ja ylöspäin, seuranaan heillä oli saman ikäinen mies, joka kylläkin ei näyttänyt viihtyvän tämän "kanalauman" kanssa ;)
Ravintolassa soi paikallinen musiikki ja yksi mammoista, Maria nimeltään (joka tuntuu olevan tosi yleinen naisten nimi täällä), alkoi tanssimaan paikallista tanssia ja muut kannustivat häntä, me mukaanlukien. En ole ihan varma miten paljon tämä mamma lauma oli nauttinut Ouzoa tai muuta vastaavaa ennen sinne tuloa, mutta kyllä he hieman sitä ja olutta nautiskelivat ruuan mukana. Varsinkin seurueen ainoa mies veti Ouzoa ihan tuelta.
Paikka alkoi täyttyä ja muiden rihkamakauppiaden lisäksi tuli paikallinen kolmen mustalaismiehen bändi soittamaan ja laulamaan pari kappaletta. No eikö taas Maria innostunut siitä ja alkoi tanssimaan. Ekalla kertaa epäilen, että hänellä oli aikomus hakea Mikkoa tanssimaan, mutta Helyn katse esti sen ;)
Näimme takaisin tullessa lähi kaupassa tämän "kuuromykän" rihkamakauppiaan, ei tainnut vissiin olla niin hirveän kuuro.....

Illan päätimme Helyn ja Mikon parvekkeella hieman paikallista viiniä nauttien ja naureskellen päivän ja illan tapahtumille.

Koriste paikalliselta katolta

Pythagoran aukion jellona

Lauantai

lauantai 7. syyskuuta 2013

Tänään sää oli alkuun hyvä, mutta iltapäivällä tuli poutapilviä, ei ne haitanneet altaalla oloa.
Ennen kaupungille lähtöä olimme taas Helyn ja Mikon partsilla viiniä nauttimassa.
Kun kävelimme alkuillasta kohti keskustaa, niin tällä kertaa otimme toisen reitin ja se vei paikallisen asutuksen läpi.

Tässä hieman kuvia siitä:

Koira ihmettelee Mikon räksytystä :)

Loput tuliaiset kävimme myös ostamassa, itselleni löysin mieli kreikkalaisen oluen mainos paidan

Tässä kuvia illasta

Oma ruokani Stifado, toistaiseksi olen syönyt vain kreikkalaisia perinteisiä ruokia

Sunnuntai

sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Aamulla teimme jälleen patikkaretken, tilaa olisi lähistöllä useammallekkin hotellille tai omakotitaloille. Niin avaraa tuntuu täällä olevan.
Iltapäivällä altaalla meillä oli kolmen pariskunnan keskeinen eukonkantokisa, Liisa ja Kari Järvenpäästä olivat mukana ja Kari ehdotteli kisaa, siinä sitten muiden maiden edustajilla jotka olivat altaan reunalla, oli ihmettelimistä, kun kolmen pariskunnan miehet juoksevat vaimot selässä altaassa ja toinen kisa oli se, että vaimot kantoivat miehiään.

No voittohan meni Parolaan molemmissa kisoissa :D

Kaupungilla huomasi tänä iltana, että on sunnuntai, kun suurin osa kaupoista, sekä osa baareista olivat kiinni.

Maanantai

maanantai 9. syyskuuta 2013

Aamupalan jälkeen lähdimme kävelemään vähän pidemmälle pohjoista kohden. Jo alku metreillä huomasimme ihmeellisen pilvimuodostelman, joka sitten osoittautui metsäpalosta johtuvaksi savupilveksi.
Tämä palo oli toisella puolen vuorta, ensin näytti siltä, että palon sammuttaminen kävi aika hetkessä, mutta kohta näkyi taas samanlainen savupilvi ja koneet, sekä helikopteri alkoivat hotamaan sammuttamista ja tällä kertaa koneet lentelivät kauemmin, varmaan varmistaakseen, että tuli oli sammunut.

Ikävä kyllä ei nähty varsinaista sammuttamista.
Nyt alkaa matka olla paketissa, päivällä tuli tekstari lähtöajasta ja tavasta, mutta jostain syystä tätä viestiä ei tullut Mikolle.

Mikko joutui vääntämään rautlangasta asiaa oppaille tai jollekkin mahdolliselle henkilölle tekstareiden avulla.... Huomenna ollaan taas paljon viisaampia.

Tiistai, paluumatka alkanut

tiistai 10. syyskuuta 2013

Ei alkanut paluumatka ihan kommelluksitta! Kun odotimme taksia joka veisi meidät lentokentälle vievään bussiin, tapahtui seuraavaa...

Hotellin eteen tuli muutama taksi, koska meitä lähtijöitä oli n. kymmenkunta, kahdesta eri matkatoimistosta. Viimeisen taksin kuski sitten alkoi väkisin laittamaan meidän laukkuja autoon ja rähjäsi, että ei kyyti kelpaa. Me Sirpan kanssa sitten hyppäsimme tähän taksiin, mutta matkan aikana selvisi, että nämä taksit oli varattu Apollomatkojen ruotsalaisille asiakkaille.
Siinä sitten olimme rantakadulla taksissa ja suhari meni kadun toiselle puolelle kysymään ohjeita, joku heppu toisen kerroksen ikkunassa soitteli muutaman puhelun. Kuski tuli takaisin ja nosti meidän laukut kadunvarteen ja vinkkasi meidät ulos taksista.
No selitys tuli sitten heti ja yllättävän selvällä englannilla, vaikka ensin hän oli mongertanut jotain "grenglantia", sieltä oli hotellilta tulossa pikkubussi jossa Finnmatkalaiset olivat. Ensin oli pieni epävarmuus, että näinköhän asia menee?
Yllättävän nopeasti sitten bussi tulikin ja poimi meidät kyytiin, eli nyt sitten istumme täällä lentokentällä odottelemassa paluu lentoa, joka näyttäisi lähtevän 20 minuuttia etuajassa.

Kotona

perjantai 13. syyskuuta 2013

No, lento tuli tosiaan etuajassa, sieltä tuli kaikki kolme TUIn konetta peräkanaa, eli ensin norjalaiset, sitten ruotsalaiset ja lopuksi meidän kone. Ruotsalaisilla oli kovin kiire päästä alta pois, kun meidän kone lähestyi jo saarta.
Jotain sählinkiä oli, kun norjalaiset ja ruotsalaiset joutuivat odottelemaan pääsyä omaan koneeseensa, viivästy myös meidän lento. Lento meni ihan normaalisti ja suomalainen perämies kertoi, että he yrittävät saada lennonjohdolta nopeampaa reittiä...

Saavuimme sitten n. 5-10 min myöhässä laskeutumaan, eikä meidän kauan tarvinnut laukkuja odotella ja Minna oli odottamassa meitä. Joten kotimatka pääsi alkamaan ihan hyvissä ajoin.
Minna jäi kotiinsa Riihimäelle, minä hyppäsin rattiin ja matka jatkui kohti kotia. Jätimme hyvästit Helylle ja Mikolle, kun jätimme heidät kotiinsa.

Kotona meitä odotti "karvalapsemme" jotka olivat aivan innosta sekaisin, kun avasimme kotioven, siinä piti vaan laskea laukut ja huomioida koirat.

Summa summarum, matka oli ihan mukava, seura oli mukavaa ja Samos oli mukava paikka, ihmiset ystävällisiä, sekä ruoka ja juomat oli hyvää, sekä halpaa. Vielä jäi kokematta muutamia asioita Samokselta, joten ehkä vielä joskus palaamme sinne.

Videot matkalta

torstai 7. marraskuuta 2013

Sain tehtyä pari videokoostetta, ensimmäinen on vain noin vartin mittainen ja siinä on myös hiukan "maakunta matkailua", eli Samoksen saarta myös mukana ja toisessa, pidemmässä kävellään niin hotellin ympäristössä, kuten myös Samoksen kaupungin keskustassa.